Vaner

Måske – måske ikke – kender du til det med at have en vane.

Nogle gange er det umuligt at sige, hvordan den er opstået, men når den er der, kan den være lige så utilregnelig som en fjollet tanke, der bliver ved med at forfølge en.

Sådan en havde jeg en dag. 

Den opstod helt af sig selv ved, at jeg havde omrokeret på mit daværende kontor. Mødebordet stod nu et andet sted, end det plejede, og det bevirkede, at stumtjeneren også havde fået nyt ståsted. Et ståsted, som resulterede i, at jeg – hver morgen og eftermiddag – skulle en anden vej rundt om mit mødebord for at komme til stumtjeneren.

Det var pludselig utroligt svært for mig at hænge min frakke op. Jeg kunne ikke finde ud af at gå den nye vej omkring bordet! Konstant var jeg ved at hænge min frakke op på den krog, der PLEJEDE at være der, og jeg endte så med at stå der med min frakke i hånden og med et fjollet udtryk i ansigtet.

Det hele begyndte faktisk at blive temmelig morsomt, og må have set herligt ud, hvis man havde stået og set min daglige vane udfolde sig på slap line.

HVORDAN slap jeg så af med den vane?

Løsningen viste sig faktisk af sig selv godt en uge senere. 

Jeg havde haft en fortravlet morgen på vej til kontoret, og trafikken havde drillet noget så gevaldigt. Jeg var derfor temmelig mentalt vågen, da jeg nåede ind på kontoret, og jeg var derfor gået målrettet hen til stumtjeneren og havde hængt min frakke op!

Hvad skete der for mig lige i det øjeblik?

Jo, for mig blev det til en aha-oplevelse, da jeg med bevidst nærvær konstaterede, at jeg uden problemer havde fået hængt min frakke op det rigtige sted – UDEN omveje.

Løsningen lå altså i at have fuldt BEVIDST NÆRVÆR i handlingen og på den måde bryde med den fastlåste – mentale – rutine, der ellers normalt lå i handlingen. 

Så, hvad kan du prøve, hvis du vil bryde med en irriterende vane?


Bliv 100% bevidst om din vane, så du altid kan genkende, når du er på vej til at gentage den.


Afspil din vanehandling udenfor nummerrække med bevidst nærvær og bryd derved rutinen.


Dvs., i mit tilfælde kan jeg gå nogle trin hen imod stumtjenerens gamle plads med fuldt nærvær i situationen – STOPPE OP EFTER NOGLE FÅ SKRIDT – og derefter med bevidst nærvær dreje om på hælen og gå hen til dér, hvor stumtjeneren befinder sig i dag.


Øv den nye handling hver dag, indtil den er lagt ind som en ny vane, der erstatter den gamle uvane.